Jacob is bij Swietelsky méér manager dan ooit

swietelsky

Afgelopen zomer hebben we financieel manager Jacob Haagsma bemiddeld bij spoorbedrijf Swietelsky Rail Benelux B.V. Zijn carrière stond al mooi op de rails, met uitstapjes naar de accountancy en het interim-bestaan, nu kan hij al zijn expertise kwijt in een uitdagende functie bij een ambitieuze multinational. 

In zijn tijd als accountant bij EY keek Jacob Haagsma weleens geïnteresseerd naar de Interim Financials die daar in en uit liepen. “Ik vond hen altijd opmerkelijk relaxed; dat maakte mij nieuwsgierig.” Later werkte hij bij Ahold ook regelmatig met externen, en wist Jacob dat hij dat ook eens moest proberen. De markt was er ook naar. Het werd een leerzame periode, met verschillende opdrachten in het mkb. Maar de belangrijkste leersom was dat hij tóch de vaste dienst miste.  

“Ik werd me ervan bewust dat ik graag iets opbouw. Voor de langere termijn, met een team van toffe mensen. Als dat kwartje valt, kom je vanzelf in actie. Ik kende Kasparov Finance & BI al lang, had weleens contact maar nooit concreet. In het voorjaar kwam ik de vacature bij Swietelsky tegen. Een grote, praktisch ingestelde aannemer in de spoorbouw. De lokale activiteiten groeien hard, mooie projecten voor mooie klanten, dus er zijn mensen aangenomen. Aan mij de schone taak om de financiële afdeling van 15 mensen als 1 sterk team laten functioneren.” 

De sollicitatie verliep inhoudelijk vlekkeloos, maar het proces had wat voeten in aarde. “Ik ging 3 weken naar Canada, waar ik lastig bereikbaar was in de immense natuurparken. We zouden proberen op afstand een eerste gesprek te organiseren, maar dat lukte helaas niet. Heel ongelukkig, dus ik dacht dat mijn kans was verkeken. Maar eenmaal thuis bleken ze toch nog geïnteresseerd. En toen was het binnen 2 weken bekeken, zeker ook door de strakke bemiddeling van Kasparov Finance & BI.” 
 
En hoe bevalt het werk, na de eerste maanden? “Het past perfect. Ik ben veel met mensen bezig, zoals ik graag wilde. Minstens evenveel ‘management’ als ‘finance’. De komende maanden wil ik nog dieper de organisatie in om te sparren, en alle processen naar een nog hoger niveau tillen. De focus op commercie heeft ons veel gebracht, nu is het zaak de back office daarin mee te nemen. Daarover heb ik veel contact met group control in Oostenrijk. Zo is het werk mooi in balans met de Brabantse, familiaire cultuur in Oisterwijk.” 

Wij houden jou op de hoogte