K-sparren 2019
Of the bigger altijd the better is, onderzochten we donderdag 14 november 2019 in de Hilvaria Studio’s in Hilvarenbeek tijdens een nieuwe editie van K-sparren, het business event van KPMG en Kasparov. Onder de regie van dagvoorzitter Sander Schimmelpenninck (hoofdredacteur Quote) werd het een inspirerende middag.
Samenvatting van de dag
Sander: ''K-sparren, het jaarlijkse businessevent van Kasparov, Meijburg & Co en KPMG, vond op 14 november plaats in de Hilvaria Studio’s in Hilvarenbeek. Vlak naast de leeuwen van Beekse Bergen was in een fraaie voormalige studio een heuse catwalk opgetuigd waarover de sprekers mochten ijsberen tijdens hun praatjes.
Jeroen van der Veer (voormalig CEO Shell) en Bas van der Veldt (CEO AFAS) zorgden voor een scherp contrast in het programma voor de pauze. Waar Van der Veer als vertegenwoordiger van de succesvolle babyboomgeneratie zijn ideeën over groei door overnames van bedrijven ten berde bracht, kwam Van der Veldt met een boodschap die daar lijnrecht tegenover stond: verkoop niet en koop eigenlijk ook maar niets. Twee verschillende generaties, met in zekere zin ook twee verschillende beroepen; het onderscheid tussen ondernemers en bestuurders werd door de twee presentaties kraakhelder.
Na de pauze lichtte het duo Lars Kurznack & Edgar Molenaars de ideeën van KPMG over innovatie en groei toe, met praktijkvoorbeelden en casussen, waarna Avocadoshowman Ron Simpson met grootstedelijke bluf de ondernemersgeest van de millennial mocht promoten. Viraal gaan voordat er een euro verdiend is; een groter contrast met het Shell van de eerste spreker is zo ongeveer niet te bedenken. En ik mocht de dag afsluiten met een gesproken column over de selfmade man en de vraag of die het tegenwoordig moeilijker of makkelijker heeft dan vroeger.''
De foto's zijn gemaakt door fotograaf Gino van Outheusden.